Przejdź do głównej zawartości

Praca Księgowej / Księgowego

Praca Księgowej / Księgowego

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0

 

 

 

Zakres obowiązków księgowej

KsięgowaStanowisko pracy księgowej w każdej firmie jest bardzo ważne. Taki pracownik pełni niezwykle odpowiedzialną rolę w przedsiębiorstwie, dbając o klarowność rozliczeń finansowych i całej dokumentacji. Księgowa ponosi odpowiedzialność prawną za stan finansów jednostki - jest to odpowiedzialność cywilna, finansowa, jak i pracownicza, a niekiedy nawet karna.

Jakie obowiązki wypełnia na co dzień księgowa?

 

Podstawowe obowiązki

Księgowy zatrudniony w danym przedsiębiorstwie ma zadbać o rozliczenia finansowe i podatkowe firmy, względem Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czy klientów, dostawców i kontrahentów. W zakresie obowiązków księgowej wymienia się przede wszystkim prowadzenie ewidencji księgowej:

  • Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów,
  • Ksiąg rachunkowych, dla pełnej księgowości,
  • Ewidencji przychodów, dla przedsiębiorców rozliczających się na podstawie ryczałtu.

Dokumenty finansowe na bieżąco prowadzone i uzupełniane przez księgowych, powinny być rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne. Stanowią one bowiem podstawę sporządzania sprawozdań finansowych czy deklaracji i zeznań podatkowych oraz sprawozdań statystycznych dla Głównego Urzędu Statystycznego lub innych instytucji i podmiotów.

W zależności od typu zajmowanego stanowiska w dziale księgowym firmy, rodzaju branży, struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa czy wielkości jednostki, zmienia się zakres obowiązków podejmowanych przez księgowego. Może on między innymi:

  • prowadzić ewidencję przychodów i kosztów podatkowych,
  • wypełniać i wysyłać deklaracje podatkowe i informacje podatkowe przedsiębiorcy,
  • rozliczać VAT,
  • wystawiać i księgować faktury VAT,
  • ewidencjonować zdarzenia gospodarcze,
  • rozliczać projekty unijne itp,
  • wyliczać i odprowadzać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki ubezpieczeniowe za przedsiębiorcę i zatrudnianych przez niego pracowników,
  • dokonywać wypłaty wynagrodzenia pracowników i elementów pozapłacowych.

Odpowiedzialność księgowego

Pomimo faktu, że to księgowa prowadzi księgi rachunkowe czy podatkową KPiR w firmie, to nie ona ponosi odpowiedzialność za rachunkowość jednostki, a jej kierownik. Odpowiedzialność księgowego jest precyzyjnie określona we właściwych aktach prawnych:

  • Ustawie o rachunkowości,
  • Ordynacji podatkowej,
  • Kodeksie karnym skarbowym,
  • Kodeksie pracy,
  • Kodeksie karnym,
  • Ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawie regulującej powszechne ubezpieczenie zdrowotne.

Księgowa ponosi odpowiedzialność za zachowania sprzeczne z przepisami prawa, jakich dopuszcza się świadomie na gruncie prowadzenia księgowości firmowej. Ustawa o rachunkowości wskazuje, że księgowy, który nie ma władzy kierowniczej w danej jednostce, może ponosić odpowiedzialność karną, jeśli dopuści się przestępstwa lub wykroczenia przeciwko przepisom ustawy. Między innymi, taka odpowiedzialność zostanie poniesiona, jeśli:

  • pomimo istniejącego obowiązku, nie będzie prowadził ksiąg rachunkowych jednostki,
  • nie będzie podawał w księgach rzetelnych danych,
  • nie będzie prowadził ksiąg rachunkowych lub podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów zgodnie z istniejącymi, aktualnymi przepisami ustawy o rachunkowości,
  • nie sporządzi sprawozdania finansowego,
  • zawrze w sprawozdaniu finansowym nierzetelne dane,
  • sporządzi sprawozdanie finansowe niezgodnie z przepisami ustawy.

Takie przestępstwa popełnione przez księgowego podlegają karze grzywny lub karze pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom łącznie. Dlatego należy uznać, że stanowisko księgowego to praca obarczona poważną odpowiedzialnością za realizowane zadania.