Zespół to podstawa

Zespół to podstawa

Napisane przez: Katarzyna Szymańska ()
Liczba odpowiedzi: 0
Zespół to podstawa

Praca zdalna staje się jedną z najbardziej pożądanych korzyści, jakie może zaoferować pracodawca. Liczba pracowników, którzy pracują z domu zwiększyła się od 2005 roku o 140%. W Stanach już 16% firm zatrudnia wyłącznie pracowników zdalnych (1). W Polsce liczba firm, które decydują się na 100% zespół pracujący zdalnie nadal jest niewielka, a przepisy kodeksu pracy wciąż są niewystarczające do tego, aby uznać "homeoffice" za standard - głównie ze względu na wątpliwości dotyczące ochrony danych, powierzania sprzętu oraz wypadków w pracy.


Bez względu na to, czy pracownicy są na miejscu w biurze, czy w domach, o zespół trzeba dbać tak samo. Inne są tylko niektóre metody zarządzania na odległość. W Dolinie Krzemowej programistów zachęca się do współpracy ze sobą, ponieważ badania pokazują, że grupy mają tendencję do szybszego wprowadzania innowacji, szybszego dostrzegania błędów i znajdowania lepszych rozwiązań problemów niż jednostki. Ludzie pracujący w zespołach osiągają lepsze wyniki i mają większą satysfakcję z pracy. W przedsiębiorstwach, korporacjach, agencjach rządowych i szkołach zespoły są podstawową jednostką organizacyjną. Jeśli firma chce wyprzedzić swoich konkurentów, musi wpływać nie tylko na to, jak ludzie pracują, ale także na to, jak pracują razem.


Kilka lat temu Google postanowił zbadać jak stworzyć zespół idealny. Zaczął oczywiście od zmierzenia prawie każdego aspektu życia swoich pracowników. Sprawdzono wszystko: od tego, jak często poszczególne osoby jedzą razem (najbardziej produktywni pracownicy zwykle budują większe sieci, zmieniając towarzyszy posiłków), czy jakie cechy mają najlepsi managerowie (oczywiście dobra komunikacja i unikanie mikrozarządzania są kluczowe). Kierownicy firmy od dawna wierzyli, że budowanie najlepszych zespołów oznacza łączenie najlepszych ludzi. Ale dane pokazały, że wcale tak nie było. 


Okazało się, że najlepiej działają zespoły, które mają – po pierwsze – uwspólnione normy działania (przy czym to, jakie konkretnie są to normy nie ma wpływu na działanie zespołu; ważne, żeby były akceptowane i stosowane przez wszystkich członków zespołu), a po drugie – stwarzają swoim członkom poczucie emocjonalnego bezpieczeństwa. To są cechy zespołów, które sprawiają, że ludzie w nich pracujący są lepiej zmotywowani, bardziej zadowoleni z pracy i osiągają lepsze wyniki